⏱15 دقیقه|🎬فیلم کوتاه داستانی|🚩ایران|🖺درام|🎞رنگی

چند گره دورتر

فیلمی از منصور فروزش

داستان کلی
امروز حاج حبیب فوت کرده است و پسرش هاشم که سال‌ها پیش جزیره را ترک کرده، آمده تا جسد پدرش را از جزیره ببرد.

خلاصۀ داستان
جزیره‌ای که هاشم در آن بزرگ شده، سال‌هاست با مشکلات مختلفی مواجه است. قحطی، جنگ و نزاع‌های قدیمی باعث مهاجرت بسیاری از مردم از جزیره شده است. همیشه یک جدال جدی بین مردم جزیره بین دو گروه وجود داشت: یک گروه کسانی که می‌خواهند جزیره را ترک کنند تا زندگی بهتری پیدا کنند و گروه دیگر کسانی که این جزیره را وطن خود می‌دانند و می‌خواهند با وجود تمام مشکلات در آن بمانند. حاج حبیب، یکی از بزرگان جزیره، امروز فوت کرده است. هاشم، پسر حاج حبیب، که یکی از کسانی است که جزیره را برای زندگی بهتر ترک کرده بود، برای شرکت در مراسم تشییع پدرش به جزیره آمده است. آمدن هاشم یک اتفاق عادی نیست؛ او تصمیم گرفته جسد پدرش را به بندر ببرد تا هیچ وابستگی به جزیره نداشته باشد.
تصمیم هاشم با مخالفت خواهرش مواجه می‌شود، اما او مصمم به انجام این کار است. در نهایت، با وجود مخالفت خواهرش و بابازار، که بزرگ جزیره است، هاشم جسد را به دریا می‌برد تا با کشتی به بندر برود، اما با دریای طوفانی مواجه می‌شود.

یادداشت کارگردان
منصور فروزش فیلمساز

در این داستان، شاهد شخصیت‌هایی هستیم که “جبر جغرافیایی” آن‌ها را وادار کرده است که در یک گوشه‌ای از جهان زندگی کنند که مسأله اصلی و بی‌ارزش‌ترین آن امنیت است. در واقع، عدم اطمینان و نبود شرایط حداقل زندگی، آن‌ها را به فکر مهاجرت از این جزیره می‌اندازد.

اما مسأله اینقدر ساده نیست. مهاجرت از جایی که افراد وابسته به آن جا هستند، سفری آسان نیست، بلکه یک سفر است که شامل عبور از همه وابستگی‌هایی است که در وطنشان داشته‌اند و دارند. برای اینکه فرد مهاجرت کند، این وابستگی‌ها چالش اساسی‌ای است. در داستان ما، هاشم کسی است که می‌خواهد وابستگی خود – جسد پدرش – را به جایی در طرف دیگری از دریا منتقل کند. اما به نظر می‌رسد که علاوه بر مردم جزیره، طبیعت هم با تصمیم او موافق نیست.

دربارۀ فیلم
مژده دایی در نقش خواهر هاشم
علی کاظمی مدیر فیلمبرداری
زمزمه های گمشده در دوردست ساخته منصور فروزش

تولید فیلم کوتاه “چند گره دورتر” به دلیل شرایط آب و هوایی متنوعی که در فیلمنامه لازم بود، چالش جدی ایجاد کرد. به همین دلیل، ما مجبور شدیم مکان‌هایی را انتخاب کنیم که به جزیره ای که در داستان داشتیم شباهت داشته باشند. جزیره موجود در داستان خیالی است، زیرا نویسنده قصد داشت تا از کلیشه های متداول مرتبط با جزایر ایرانی جلوگیری کند. بیشتر جزایر ایران در جنوب کشور و در خلیج فارس واقع شده‌اند، جایی که هرگز برف نمی‌بارد. با این حال، در داستان،  هوا برفی می شد که به طور استعاری مربوط به شرایط سردی بود که شخصیت اصلی با آن روبه‌رو می‌شود.  بنابراین، ما مجبور بودیم مکان‌هایی در شمال کشور پیدا کنیم. در نهایت، به دلیل نیازهای داستان، فیلم در سه منطقه مختلف با فاصله بیش از هزار کیلومتر فیلم‌برداری شد.

تصاویر منحصر به فرد علی کاظمی که سابقه همکاری با کارگردان بیش از ده سال داشت، به همراه بازی بازیگران در این فیلم، مواد خام با کیفیتی را برای میز ویرایش فراهم کرد. در نهایت، پس از یک سال تولید، ما توانستیم ویرایش نهایی را در سپتامبر ۲۰۱۷ به اتمام برسانیم. فقط دو ماه بعد، فیلم در جشنواره فیلم بین‌المللی کورک در ایرلند نمایش داده شد.

بازیگران

رضا شیخ انصارری در نقش هاشم
زمزمه های گمشده در دوردست

رضا شیخ انصاری

مژده دایی

امیر غفاری

یادداشت ها
  • All Posts
  • یادداشت

عوامل تولید

علی کاظمی مدیر فیلمبرداری

علی کاظمی

مدیر فیلمبرداری
رضا کشاورز تدوینگر

رضا کشاورز

تدوینگر

مهدی رضایی

مهدی رضایی

مدیر تولید

محمود موسوی نژاد

محمود موسوی نژاد

طراح صدا

اشکان فتاحی

اشکان فتاحی

صدابردار

میثم پورجعفری

دستیار کارگردان

چند گره دورتر ساختۀ منصور فروزش
چند گره دورتر ساختۀ منصور فروزش
فیلم ها
When I Killed the Cat short film written and directed by Mansour Forouzesh وقتی گربه را کشتم نویسنده و کارگردان منصور فروزش
When I Killed the Cat
Mansour Forouzesh Lost Whispers in the distance behind the scene
Lost Whispers in the Distance
A Few Knots away short film written and directed by Mansour Forouzesh چند گره دورتر نویسنده و کارگردان منصور فروزش
A Few Knots Away
The Hose short film written and directed by Mansour Forouzesh شیلنگ نویسنده و کارگردان منصور فروزش
The Hose