⏱15 دقیقه|🎬فیلم کوتاه داستانی|🚩ایران|🖺درام|🎞رنگی
شیلنگ
فیلمی از منصور فروزش
داستانی کلی:
آقای نوبری، یک معلم مدرسه ابتدایی است. با تغییر روش تدریس خود، او میخواهد دانشآموزانش را بهتر از مدرسه رقیب، که یک مدرسه دخترانه است، تربیت کند. امروز اولین روز است که او میخواهد روش تدریس جدیدش را اجرا کند.
خلاصه داستان:
آقای نوبری، یک معلم مدرسه ابتدایی است. او تلاش زیادی کرده تا دانشآموزانش نمرات و نتایج بهتری در مدرسه کسب کنند. او از روشهای مختلفی برای تدریس استفاده کردهاست. اما روش اصلی آقای نوبری برای آموزش دانشآموزان، استفاده از تنبیه بدنی بوده است.
امروز، پس از مطالعه بسیار، او تصمیم به تغییر روش تدریس خود گرفتهاست. شالباف یکی از دانشآموزان کلاس آقای نوبری است که قادر به صحبت کردن به طور طبیعی نیست. شالباف معمولاً سوالات معلمان را روی تخته سیاه مینویسد یا آنها را با انگشتانش نشان میدهد.
امروز، آقای نوبری میخواهد روش جدید خود را اجرا کند و شالباف را برای این کار انتخاب میکند. آقای نوبری بهترین خود را میکشد تا شالباف را وادار به استفاده از زبانش به جای استفاده از انگشتان یا نوشتن بر روی تخته برای پاسخ به سوالات کند .

هنگامی که شخصیتها را در زندگی روزمره بررسی میکنیم، میبینیم که هر شخصیت بر اساس موقعیت و وضعیتش با افراد اطرافش تعامل میکند. این نوع تعاملات بر اساس جایگاه فرد و برچسبهایی است که جامعه به آنها میدهد. در این داستان، با دو شخصیت با دو برچسب مختلف، یکی معلم و دیگری دانشآموز روبرو هستیم، تعامل بین این دو در نهایت به یک درگیری آشکار می انجامد که معلم تلاش می کند “با روش جدیدش” چیزهایی را به دانش آموزانش یاد بدهد. اما در نهایت با رخ دادن اتفاق نهایی بین این دو شخصیت جایگاه آنها تغییر می کند.



فیلم کوتاه “شیلنگ” نتیجه همکاری یک گروه جوان و بااستعداد فیلمساز ایرانی بود. این فیلم که داستان ۱۴ دقیقهای تعامل یک معلم با دانشآموزانش را روایت میکند، از حضور یکی از بازیگران برجسته سینمای ایران، سیروس همتی، بهرهمند شده است.
ایده اصلی ساخت این فیلم بر اساس یک واقعه واقعی در یک مدرسه ابتدایی در ایران بود و سپس بر پایه عناصر سینمایی نوشته شد. چالش اصلی در این فیلم حضور دانشآموزان مدرسه ابتدایی در فیلم بود. تعامل و حضور یک گروه بزرگ از دانشآموزان جوان به طور طبیعی چالشهای خاصی را برای پروژه ایجاد کرد. دانشآموزان از میان یک گروه ۲۰۰ نفره انتخاب شده بودند و تجربهای در مقابل دوربین نداشتند. با توجه به اینکه بازیگر اصلی (سیروس همتی) برای اکثر این دانشآموزان شناخته شده بود، آنها بهسختی می توانستند روی فیلمبرداری تمرکز میکردند. انتخاب سیروس همتی به عنوان معلم، تنها به دلیل سابقه حرفهای او در بازیگری نبود، بلکه به دلیل شغل او در دنیای واقعی به عنوان یک معلم. از آنجایی که سیروس معلم است، امیدوار بودیم که بتوانیم کلاس را به گونهای که در دنیای واقعی رخ میدهد، برگزار کنیم.
تجربیات سیروس همتی به طور قطع به ایجاد یک اتمسفر واقعی کلاس کمک کرد. به این معنا که در طول فیلمبرداری، دانشآموزان بهطور کامل تصور میکردند که در یک کلاس درس هستند و معلم به روال معمولشان آنها را تدریس میکند. این روش این امکان را فراهم کرد که دانشآموزان با شرایط یک کلاس واقعی مواجه شوند و این چالش های کار با بچه ها را کمتر می کرد.
- All Posts
- یادداشت
تهران- ایرنا- دبیرخانه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند، اسامی نامزدهای نهایی بخشهای «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» این جشنواره…
«زمزمههای گمشده در دوردست» فیلمی از منصور فروزش است که به عنوان یک مستند، نامی شاعرانه دارد و پیشزمینه ذهنی…
امروز در این نوشتار فیگار، قرار است با شما علاقهمندان به دنیای مستند، به معرفی بهترین مستند های ایرانی بپردازیم. با ما…
عوامل تولید

علی کاظمی
مدیر فیلمبرداری

حمید نجفی راد
تدوینگر

جواد غلامرضایی
طراح صدا

عطیه هجرتی
دستیار کارگردان

آیدا فرشادی
چهره پردازی

اشکان فتاحی
صدابردار

میثم پورجعفری
مدیرتولید

