⏱60 دقیقه|🎬مستند|🚩ایران|🖺 مستند|🎞رنگی

زمزمه های گمشده در دوردست

فیلمی از منصور فروزش

تهیه‌کننده: منصور فروزش

تهیه‌کننده همکار: سید مهدی دزفولی

پرس کیت:

داستان کلی : 

گروهی از پناهندگان ایرانی و افغان که در یک کمپ پناهندگان در صربستان زندگی می‌کنند، درباره آرزوها و رؤیاهای خود برای زندگی در اروپا صحبت می‌کنند.

خلاصه داستان:

گروهی از پناهندگان ایرانی و افغان در کمپ‌هایی در صربستان زندگی می‌کنند و درباره آرزوها و تصورات خود از اروپا به عنوان سرزمین رؤیاها صحبت می‌کنند. در همین حال، گروهی از خانواده‌های کُرد در تلاشند تا به صورت غیرقانونی از مرز اروپا عبور کنند.

پناهندگان تصمیم می‌گیرند به دلیل درخواست‌های گزاف قاچاقچیان حرفه‌ای، به طور مستقل از مرز عبور کنند و این مأموریت را “بازی” می‌نامند.

در حالی که ما داستان‌های زندگی هوشنگ، معصومه، بلوچ، کامران و گروهی از پناهندگان افغان را دنبال می‌کنیم، مظفر و جعفر تصمیم می‌گیرند از مرز صربستان-کرواسی به سمت اروپا عبور کنند. آنها این سفر را در هوای زمستانی و برفی آغاز می‌کنند…

یادداشت کارگردان
منصور فروزش زمزمه های گمشده در دوردست Lost whispers in the distance by Mansour Forouzesh

مساله ای که ما در این مستند با آن مواجه می شویم، یک روایت مستقیم و بی واسطه از رخدادهایی است که در مسیر مهاجرت غیرقانونی یا همان زیست پناهجویی رخ می دهد. آنچه که در واقعیت رخ می دهد و تناقضات آن با تصورات افراد پیش از مهاجرت، مساله ای است که از ابتدا در نظر گرفته می شود. شخصیت های فیلم هرکدام مساله را به نحوی که خود با آن زیسته اند بیان می کنند. من به عنوان فیلمساز تلاش کردم تا بدون واسطه در یک کمپ پناهجویی فیلمی را روایت کنم که به گفتۀ همکاران و حتی خبرنگاران به سختی می توان مشابه آن را لااقل در سینمای ایران یافت. اینکه کمپ اساسا چه جوری جایی است لااقل برای خود من همیشه یک علامت سوال بزرگ بوده است. این اشتیاق به دانستن شرایط بود که من به عنوان فیلمساز را ترغیب کرد تا با کمترین دخل و تصرفی در محتوا بتوانم تصویری بی واسطه را به مخاطبان ارائه دهم. 

دربارۀ فیلم
منصور فروزش زمزمه های گمشده در دوردست Lost whispers in the distance by Mansour Forouzesh
منصور فروزش زمزمه های گمشده در دوردست Lost whispers in the distance by Mansour Forouzesh
«زمزمه‌های گمشده در دوردست» فیلمی از منصور فروزش است که به عنوان یک مستند، نامی شاعرانه دارد و پیش‌زمینه ذهنی بیننده را قبل از شروع فیلم به مستند شاعرانه می‌کشاند
بحران پناهندگان اروپا در سال ۲۰۱۵ به دلیل تعداد بالای پناهجویان خاورمیانه و آفریقا که از طریق دریای مدیترانه وارد اتحادیه اروپا شدند، آغاز شد. کشورهایی با جریان بزرگ مهاجران غیرقانونی شامل سوریه، افغانستان، سودان جنوبی و سومالی هستند. این افراد از جنگ داخلی، نقض حقوق بشر یا مشکلات اقتصادی فرار می‌کنند و امیدوارند در کشورهای اروپایی زندگی بهتری پیدا کنند. اما در دو سال گذشته، پناهجویان ایرانی تبدیل به پدیده‌ای جدید در اروپا شده‌اند، زیرا وضعیت آنها با همتایانشان بسیار متفاوت است. در ایران مانند سوریه یا افغانستان جنگی وجود ندارد، مانند سومالی، سودان یا یمن قحطی نیست و مانند ونزوئلا بحران اقتصادی بزرگی وجود ندارد. پس از لغو نیاز به ویزا برای ایرانیان توسط دولت صربستان در سال ۲۰۱۷، بسیاری از آنها بدون بازگشت به کشور به صربستان سفر کردند و درخواست پناهندگی دادند. دو سوال مهم در این خصوص مطرح شده است: انگیزه اصلی پناهجویان ایرانی برای آمدن به کشورهای اروپایی چیست؟ و تصور آنها درباره جوامع میزبان چیست؟ این مستند تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد و مصائب پناهندگان و پناهجویان ایرانی در صربستان را نشان دهد؛ کسانی که کشور خود را به امید آینده‌ای بهتر ترک کردند اما نتوانستند از مرزهای اروپا عبور کنند و در نهایت در یک کمپ کوچک پناهندگان در شید، صربستان گیر افتادند.
در رسانه ها
«مانند بسیاری از فیلم‌های غربی درباره پناهندگان، مستند فروزش به بررسی دلایلی می‌پردازد که فرد را به ترک خانه و جستجوی یک آرمان‌شهر خیالی وادار می‌کند. اما ‘زمزمه های گمشده در دوردست’ که بیشتر به زبان فارسی با زیرنویس انگلیسی است، همچنین درباره خطرات زندگی به عنوان یک پناهنده هشدار می‌دهد.»
یادداشت ها
  • All Posts
  • یادداشت
منصور فروزش فیلمساز
منصور فروزش
تهیه کننده و کارگردان
سید مهدی دزفولی
تهیه کننده
سروش کمالیان
آهنگساز
امین فروزش
تدوینگر
فرانک غلامپور
پژوهش
منصور فروزش زمزمه های گمشده در دوردست
Lost whispers in the distance by Mansour Forouzesh
منصور فروزش زمزمه های گمشده در دوردست
Lost whispers in the distance by Mansour Forouzesh
فیلم ها
When I Killed the Cat short film written and directed by Mansour Forouzesh وقتی گربه را کشتم نویسنده و کارگردان منصور فروزش
When I Killed the Cat
Mansour Forouzesh Lost Whispers in the distance behind the scene
Lost Whispers in the Distance
A Few Knots away short film written and directed by Mansour Forouzesh چند گره دورتر نویسنده و کارگردان منصور فروزش
A Few Knots Away
The Hose short film written and directed by Mansour Forouzesh شیلنگ نویسنده و کارگردان منصور فروزش
The Hose